Audi R8 LMS GT4: giocare (sul serio!) a fare i piloti[:en]The Audi R8 LMS GT4 is the best for rockies
COSA ASPETTIAMO A FARLA STRADALE!?! “PER COLPA” DEL MARKETING L’AUDI R8 SI SCONTRA GIA’ TROPPO CONTRO LA LAMBORGHINI HURACAN (CON CUI CONDIVIDE TUTTO). EPPURE, PARTENDO DALL’APOTEOSI R18 E PROSEGUENDO CON LA FORTISSIMA R8 GT3 ALMS, PROBABILMENTE UNA MINI PRODUZIONE (DICIAMO 50?) DI “R8 RS” NON SAREBBE AFFATTO INCOERENTE!
L’Audi R8 LMS GT4 è l’ennesima dimostrazione delle potenzialità sportive della meccanica della coupé di Ingolstadt (del resto, come noto, presta tutta la sua tecnologia e corredo alla Lambo Huracan).
MOTORE E TRASMISSIONE
Sviluppata sulla versione di produzione, viene prodotta partendo dalla configurazione standard ed effettuando pochi ma significativi aggiornamenti. Il motore, il 10 cilindri a V di 5,2 litri, è esattamente quello prodotto nello stabilimento di Audi Hungaria a Győr. Le uniche modifiche apportate sono i restrittori d’aspirazione secondo regolamento, nuovo impianto di scarico e nuova mappatura della centralina. La potenza massima erogata è di 495 Cv, con un picco di coppia pari a 550 Nm. Poiché il regolamento GT4 vieta la trazione integrale, l’R8 GT4 utilizza una classica trazione posteriore in abbinamento a cambio a doppia frizione con 7 rapporti.
Il telaio – di serie – viene aggiornato con ammortizzatori regolabili, barre antirollio regolabili, impianto freni sportivo con condotti di raffreddamento speciali e sterzo della versione GT3. La carrozzeria mantiene la gran parte dei componenti del modello di serie, salvi alcuni componenti che ottimizzano l’aerodinamica. l’R8 LMS GT4 utilizza ruote da 18″ con pneumatici 305/645 R18 e 325/705 R18.
Naturalmente l’abitacolo viene spogliato di ogni rivestimento, aggiunto un sedile da corsa (a regolazione longitudinale) con cinture a 6 punti, gabbia rollbar integrale omologata, apertura di sicurezza sul tetto per estrarre il pilota in caso di incidente, estintore e sistema di rifornimento rapido di sicurezza.
Secondo Audi, a fronte di un peso di 1.460 kg, l’Audi R8 GT4 scatta sullo 0-100 in meno di 4″ e supera 295 km/h. Le prestazioni sono in funzione del Balance of Performance stabilito per il circuito in cui si corre.
ESEMPLARI STRADALI NON SAREBBE MALE.
L’Audi R8 GT4 è l’ennesima dimostrazione delle potenzialità sportive della coupé sportiva tedesca (che, in realtà, come noto, presta la meccanica alla Lamborghini Huracan).
WHY THE HELL THE ROAD VERSION ISN’T FOR SALE YET?!? THE AUDI R8 IS EVEN TOO SPORTY IN COMPARISON WITH ITS SISTER HURACAN. BUT GIVEN THE R18 AND THE R8 LMS GT3 PROBABLY A VERY SMALL SERIES (50 SO TO SPEAK?) WOULD BE STILL A “COHERENT” MODEL.
The new Audi R8 LMS GT4 means “racing opportunities” for new rockies aging 18 or 90 and “discreet” driving skills. It’s derived from the road-approved Audi R8 Coupé V10 so it’s: powerful, safe but, most of all, it’s an affordable choice in terms of purchasing price and cost of ownership.
It shares more than 60 percent of its assembly components with the road-approved Audi R8 Coupé and is produced at the Böllinger Höfe site as well. Audi Sport is currently developing the GT4 model towards a final homologation. During the second half of the year, the team of Chris Reinke, Head of Audi Sport customer racing, will be preparing the production of the race car. Consequently, the first customers will be able to receive the new Audi R8 LMS GT4 before the end of the year.
MAIN FEATURES
GT4 regulations do not permit any major variations from the production standard so this means it’s particularly beneficial for a model to have the qualities that brings to the track from the factory.
The V10 engine of the new Audi R8 LMS GT4 can deliver up to 364 kW (495 HP) – depending on the applicable Balance of Performance rating. The 5.2-liter naturally aspirated engine is produced by Audi Hungaria at the Győr location and only receives a new exhaust system, the restrictor plate prescribed by the regulations and modified mapping of the ECU. As quattro four-wheel drive is prohibited in the GT4 class, Audi Sport utilizes a 7- speed double-clutch transmission combined with rear-wheel drive. Two electrohydraulically operated wet-type multi-plate clutches ensure shortest shifting events without tractive force interruption. A mechanical limited slip differential is used on the rear axle. The suspension of the road-going version featuring double wishbones on all four wheels offers perfect prerequisites for racing. Rebound and compression adjustable racing-specific dampers and springs, as well as adjustable stabilizers, complete the suspension system. A new steel disc braking system (special brake cooling ducts at the front and rear are used) with modified brake calipers in combination with the production-level ABS control system are enabled.
PASSIVE SAFETY
In addition to standard equipment such as a fire extinguishing system, safety nets for the driver and crash foam in the doors, the Audi R8 GT4 uses a Audi Sport customer racing PS3 safety seat with 6-point harness, roof hatch for easy rescue, steel safety cage and dripless rapid-refueling system.
With a kerb weight of 1.460 kg, the Audi R8 GT4 can exceeds 250 km/h as maximum speed.