Salone di Shanghai 2017: Audi e-tron Sportback concept [:en]Auto Shaghai 2017: Audi e-tron Sportback concept
SPAGHETTI AL “SUGT”. DOPO L’AUDI E-TRON QUATTRO CONCEPT DI FRANCOFORTE 2015 ECCO LA SPORT UTILITY GRAN TURISMO SVILUPPATA SULLE FORME DELLA A7 SPORTBACK (IN REALTA’ SEMBRA ANTICIPARE LA Q8). ARRIVERA’ SUL MERCATO NEL 2019, UN ANNO DOPO IL SUV “MENO” SPORTIVO.
Il Drivetrain ibrido elettrico di Audi sarà sul mercato nel 2018 su un modello SUV di grandi dimensioni. La strategia di avvicinamento a questa nuova filosofia di produzione è già iniziata con la presentazione della e-Tron quattro vista a Francoforte lo scorso settembre 2015. Dopo di lei, nel 2019, Audi porterà la tecnologia di propulsione elettrica anche su una carrozzeria più sportiva, anticipata dalla possente e-tron Sportback Concept.
La presentazione in anteprima mondiale a Shanghai non è un caso: la Cina è il primo mercato mondiale per l’automobile elettrica con circa 150.000 stazioni di ricarica installate in tutto il Paese, cui se ne aggiungeranno altre 100.000 entro fine anno. Nei prossimi 5 anni Audi introdurrà sul mercato cinese 5 modelli ibridi con tecnologia e-Tron e, tra questi, vetture a propulsione completamente elettrica. La e-Tron Sportback è parte integrante del programma.
E’ lunga 490 cm, larga 198 e alta 153, con un passo di 293 centimetri. Il gruppo motopropulsore è lo stesso della e-tron quattro concept: un motore elettrico anteriore, due motori elettrici posteriori, un pacco batterie al litio sul pianale tra gli assi. La potenza massima, 434 cavalli, le consentono un’accelerazione 0-100 in appena 4″5 ma, ancora più significativa, è l’autonomia di marcia: 500 chiliometri.
Il design massiccio della e-Tron Sportback propone forme muscolose ma fa a meno, naturalmente, di grandi prese d’aria e lascia il posto a superfici “piene” che le danno un’apparenza scultorea. Sul grande frontale trovano posto oltre 250 Led per creare una grande opportunità di stili di illuminazione. Mancano gli specchi laterali, sostituiti da piccole telecamere.
L’abitacolo segue il paradigma della semplicità: l’obiettivo è stato di ridurre i controlli e sostituire plance e attuatori con schermi touch per il controllo delle funzioni di bordo: oltre alla strumentazione completamente digitale – quindi – ci sono anche due schermi al centro della plancia e uno alla sinistra del piantone dello sterzo.
[:en]ELECTRIC SUV RELOADED. AFTER THE E-TRON QUATTRO CONCEPT UNVEILED AT IAA 2015, AUDI WILL SHOW IN SHANGHAI IT’S COUPE’ COUNTERPART: THE E-TRON SPORTBACK MARKS THE NEXT INTRODUCTION OF A SPORTY AUDI SUV FOR THE CHINESE MARKET, THE MOST IMPORTANT SO FAR (250.000 RECHARGING STATIONS IN THE COUNTRY BY END OF 2017).
The Audi e-tron Sportback is the second full electric model that anticipates the road to electric mobility after the e-tron quattro concept (Frankfurt 2015).
Dr. Dietmar Voggenreiter, Member of the Board of Management for Marketing and Sales at AUDI AG, understands the special significance of electric mobility for the market in China: “We have made a conscious decision to give the Audi e-tron Sportback its first showing here in Shanghai, because China is the world’s leading market for electric automobiles. That applies as much to the infrastructure and financial support as it does to sales. There are already about 150,000 charging stations in the country, with another 100,000 due to come on stream by the end of 2017. We are well equipped for this rapid growth. In the next five years we will be offering five e-tron models in China, including purely battery-powered vehicles with ranges well in excess of 500 kilometers (310.7 miles) such as the Audi e-tron Sportback.”
An exterior length of 4.90 meters (16.1 ft), a width of 1.98 meters (6.5 ft) and a height of 1.53 meters (5.0 ft) with a wheelbase of 2.93 meters (9.6 ft) position the e-tron Sportback in the E segment, close to the Audi A7.
The study vehicle’s front end displays the familiar octagonal Singleframe with an overtly wide, horizontal cut – the greatly reduced amount of air required by the electric motor means the large opening can be omitted here. The edges of the central surface are drawn back, allowing air to flow through at the top. The Audi designers also adopt a new tack for the air flow through the front lid. Above its front section, which dips deeply at the front, a bridge running parallel with the nose connects the two wheel arches and also doubles up as an air deflector.
Rupert Stadler, Chairman of the Board of Management of AUDI AG, confirmed: “Our Audi e-tron will be starting out in 2018 – the first electric car in its competitive field that is fit for everyday use. With a range of over 500 kilometers (310.7 miles) and the special electric driving experience, we will make this sporty SUV the must-have product of the next decade. Following close on its heels, in 2019, comes the production version of the Audi e-tron Sportback”.
For its drive, the e-tron Sportback uses a configuration that will also be adopted in future production Audi models with all-electric drive: One electric motor on the front axle and two on the rear power all four wheels, transforming the high-performance coupé into a quattro in typical Audi style. 320 kW of power – which can even reach 370 kW in the boost mode – provide a fitting level of propulsion, with the sprint from 0 to 100 km/h (62.1 mph) a done deal in just 4.5 seconds. With the battery’s energy content of 95 kilowatt-hours, its range is in excess of 500 kilometers (310.7 miles) (NEDC). The lithium-ion battery pack is positioned between the axles below the passenger compartment. The battery can be charged by the Combined Charging System with dual connections for alternating current (AC) and direct current (DC).